zaterdag 10 januari 2015

Kim van Kooten in science fiction-comedy Missie Aarde bij VPRO

Kim van Kooten in science fiction-comedy Missie Aarde bij VPRO

Op NPO3 begint vanavond een gloednieuwe dramaserie: Missie Aarde. Het belooft een wat absurdistische serie te worden, een beetje richting science fiction. Missie Aarde gaat over zeven Nederlandse astronauten waaronder Kim van Kooten in de ruimte, op zoek naar een nieuwe thuisplaneet voor de mensheid.

Missie Aarde speelt zich af in het jaar 2063. De planeet zoals we die nu kennen, staat zo goed als onder water door gesmolten poolkappen, als gevolg van de klimaatveranderingen. Eigenlijk staat alleen Nederland nog overeind door zijn dijken, maar dat gaat niet heel lang meer duren.

Alle hoop is dus gevestigd op de zeven astronauten. Terwijl ‘de wereld’ bijna vergaat, gaat het aan boord van het ruimteschip meer over ditjes en datjes. Want zo lang de astronauten nog onderweg zijn – vijf weken – gebeurt er niet zo veel aan boord.

“Een sciencefictioncomedy is uniek”, zegt regisseur Tim Kamps in NRC Handelsblad. “Er zijn op dit moment 20.000 politieseries op tv, maar ik wilde wel eens proberen een nieuw genre aan te brengen in Nederland.” Nu de technologie zich ver genoeg heeft ontwikkeld, en animaties betaalbaar zijn geworden, is de tijd rijp.

Volgens hoofdrolspeler Kim van Kooten bevat de comedy Missie Aarde wel degelijk een mooie dramaverhaallijn. In De Telegraaf zegt zij: “Mensen veranderen, dat vind ik zo ontroerend aan deze serie. Het is mooi, maar ook grappig om te zien wat er dan gebeurt. Mijn personage is vrij normaal. In het begin was ik bang dat ze zelfs saai zou worden. Maar uiteindelijk werkte het. Ik kreeg zelfs met haar te doen. De enige vriendin die ze aan boord heeft is een vrouwelijke computer met wie ze lief en leed deelt. Ik vond het zelfs sneu dat ze ook ongesteld zou worden. Opgesloten in de ruimte met die mannen en dan ook dat nog!”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten